woensdag 2 oktober 2013

Wecken.


Vandaag een weckdag ingelast

Recept van weckenonline, super lekker.

Rode kool 

100 milliliter rode wijnazijn
100 milliliter witte wijnazijn
100 milliliter rode wijn
6 jeneverbessen
3 kruidnagels
2 laurierblaadjes
1 kaneelstokje
1 takje tijm (of 1 theelepel tijm kruiden)
1 thee-ei (om je jeneverbessen en kruidnagels in te doen)
2 weckpotten van 0,5 liter , waarschijnlijk heb je dan nog een beetje over om een klein potje te vullen of om direct op te eten, beetje afhankelijk van de grote van de rode kool.

Snijd de rode kool doormidden, verwijder de buitenste bladen van de rode kool.
Verwijder het hart en snijd de rode kool in dunne plakjes van ongeveer 2 mm.
Doe de rode kool in een pan en voeg alle ingredienten toe.
Breng de rode kool aan de kook en laat het op een laag vuurtje ongeveer 75 minuten zachtjes koken. Roer af en toe door de rode kool.
Je kunt de rode kool ook nog langer laten koken. De smaak van de kruiden zal nog intenser worden.
Haal het kaneelstokje, het thee-ei, de laurierblaadjes en het takje tijm uit de rode kool. Vul de weckpotten met de rode kool en zet de weckpotten in een inmaakketel gedurende 110 minuten op 100 graden.
Na het afkoelen verwijderd je de weckklemmen en zet je weckpotten weg in een kast.
Kook de rode kool nog 15 minuten voor het opdienen.
Als je de rode kool liever zoeter hebt dan kunt je nu tijdens het koken nog suiker of zoetstof toevoegen.



Rode bieten.( variatie op een recept van Teunie van eenvoudig leven ) 

800 gram rode bietjes
200 ml azijn
100 gr suiker
1 laurierblad
wat peperkorrels
theelepeltje zout
sjalotje ( gesnipperd)

Bietjes gaar koken en laten afkoelen. Bietjes in schijfjes snijden of raspen.
In een pannetje azijn, suiker, peper, laurier, zout, uitje aan de kook brengen en even laten koken. Daarna de bietjes erbij en weer laten koken. Dan in steriele potten scheppen en 45 minuutjes wecken op 100 graden. Als ik weinig potjes heb weck ik gewoon in een grote soeppan. Wel een doekje onderin de pan anders rammelt het zo :)


En omdat ik toch bezig was nog een emmertje appels geraapt om appelmoes van te maken. Fijn weer wat voorraad in de kelder.






Wat ik zo leuk vind is dat vroeger de recepten van moeder op dochter gingen, nu gaan ze van blog naar blog.


liefs grandma

6 opmerkingen:

  1. Dit klinkt allemaal wel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral die rode kool,die had ik nog niet eerder gemaakt ;)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Nou moe had ik dat er niet eens bijzet ! Ik gebruik 100 gram suiker. Soms iets minder azijn. Gewoon even zelf proeven wat je het lekkerst vindt en dan in de weckketel.
      Succes.

      Bedankt dat je me er op attent maakte, recept is inmiddels aangepast.

      Verwijderen
  3. Ik heb geen weckketel en moet mij behelpen met mijn oven. hoelang zou het daar in moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelf nog nooit in de oven geweckt. Als ik weinig potten heb doe ik het gewoon in een grote pan. je kunt altijd even kijken of vragen op de facebook pagina 'wecken is hip ' daar vind je een schat aan informatie over inmaken.

      succes.

      Verwijderen