woensdag 8 juli 2015

gewoon een dag :)




Een lekker dagje met de kindjes gewerkt. Volgende week nog twee dagen en dan vakantie. Na de vakantie ga ik weer bij  mn eigen werk-buiten-de-deur aan de slag. Ik heb mijn mensjes daar echt gemist. Hoe leuk de kindjes ook zijn, de verstandelijk gehandicaptenzorg is toch echt mijn ding.

Fijn he, zo'n dagje lekker koud, ik had zowaar kippenvel vandaag :) Gisteren hebben grandpa en ik een deel van de tuin opgeruimd, wat late en vergeten snoeiwerkzaamheden gedaan, rommeltjes die her en der slingerden weggegooid, enz. We plukten tuinbonen, peulen, nog steeds veel aardbeien ooh weet je wat ik gemaakt heb? Aardbeien/bananenjam !! en dat is me een potje lekker ! Je boterham veranderd direkt in een gebakje ipv boter wat verse kaas of hütenkäse , laagje jam jammie!

Vandaag is grandpa samen met een sterke jongeman in ons bosje aan het werk gegaan Er lagen nog een aantal dikke stammen, die zijn nu in handzame blokken gezaagd om te kloven, takken werden versnipperd en er is een begin gemaakt met "het bospad'. Ik wil graag een ruig paadje door het bosje, aan de randen keien en het pad zelf bedekt met houtsnippers. Voor de rest kan de groene heerlijkheid dan haar gang gaan. Het mooiste is  natuurlijk een eetbaar bos. Af en toe zet ik wat nieuwe planten of stekken in het bosje zodat daar een mooi natuurlijk evenwicht komt met veel verschillende planten. Afgelopen voorjaar plantte ik er wat framboze-stekken, die doen het daar zelfs beter dan op de moestuin. Munt bewandeld daar zijn eigen weg en er staat op de grens met de buren een wilde appelboom en een kersenboom. Vlier, hulst, meidoorn, esdoorn, vogelkers, lijsterbes, taxus, hazelnoot  zijn allemaal al aanwezig, de meesten gewoon spontaan opgekomen, leuk he.

De schilders zijn nog steeds aan het werk, wat een karwei. We komen steeds meer mankementen tegen, het zink en houtwerk op de erkers is aan vervanging toe, een loszittende bloembak  en natuurlijk het dakkapeltje dat grandpa al heeft voorzien van nieuwe boeien en windveren en ondersteuningsbalken( ach wat een knappe man :) trotsheid) Als het goed is , is het net voor de vakantie af .

Nou ik ga meloen eten hoor, liefs grandma.


                                                 
Afbeeldingsresultaat voor meloen









5 opmerkingen:

  1. Met verstandelijk gehandicapten werken is wel heel wat anders dan met kleintjes. voor de eerste doelgroep moet je feeling hebben om het zomaar te zeggen omdat ze een hele andere aanpak /zorg vragen . Ik zie het ook op de woongroep van onze dochter zij is licht verst. gehandicapt met een hoog niveau . Maar er zitten ook anderen op de woongroep. De begeleiders zeggen ook je moet dit werk met hart en ziel doen , zo hebben ze pas een slaapfeest bij haar gehouden , alle meiden met luchtbedden beneden in de kamer , feest was dat met meiden dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt helemaal. Alhoewel bij sommige zorggroepen vergeleken bij kindjes verschilt alleen de maat :) maar je hebt gelijk hoor. Ik heb op veel verschillende plekken gewerkt in de vgz van de jongsten tot de oudsten( daar werk ik nu) van hoog niveau tot vrij laag. Van de hout-boerderij , de klei-groep tot de rustigaan-groep.
      Ik houd van variatie en heb tijden bij beide, zowel de kindjes als de gehandicapten, gewerkt. Als activiteiten begeleider kun je je creativiteit op beide werkplekken goed kwijt.
      Wat heeft je dochter geboft met zo'n fijne woon/werkplek. Dat maakt het voor jullie makkelijker las ik om de emigreren. Geweldig

      Verwijderen
  2. je doet dus hetzelfde werk als ik !!! leuk he ? ben benieuwd naar het bosje, zal wel goed komen, liefs marion xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze dochter woont in een huis van Philadelphia , ze gaan daar allemaal overdag naar hun werk de bewoners en hebben een hele grote mate van zelfstandigheid .Wij zeggen weleens je kan het vergelijken met een studentenhuis allemaal een eigen zit/slaapkamer maar eten en koken gezamenlijk alleen meer begeleiding :)

    BeantwoordenVerwijderen